Tip van trainer Leo

Opbouwen

Met de Start to Run cursus leer jij in zeven weken om 25 minuten aaneengesloten hard te lopen op je eigen tempo. Dat is nu misschien nog onvoorstelbaar, maar dat komt echt goed! En wees niet bang: in de trainingen loop je steeds maar korte stukjes van 1 of een paar minuten. Juist op die manier leer jij uiteindelijk 25 minuten achter elkaar hard te lopen. Hoe verleidelijk het ook is: zelf of direct uittesten hoe lang je kunt hardlopen, is echt geen goede start. 

Rusten

Als je leert hardlopen zijn rustdagen van groot belang. Twee tot drie trainingen per week zijn genoeg. Zo heb je ook voldoende tijd om steeds minstens een rustdag tussen je trainingen in te plannen. En onthoud: zelfs topsporters hebben rustdagen nodig, rusten = ook trainen!

Afwisselen

Wandelen, dribbelen en joggen. Om te leren hardlopen moet je veel en vaak van tempo wisselen. Met wandelen versterk je bijvoorbeeld je spieren en botten zonder dat deze teveel belast worden. En de tempowissels vergroten je uithoudingsvermogen. Dit draagt allemaal bij aan dat uiteindelijke doel: 25 minuten aaneengesloten hardlopen op je eigen tempo. 

Lopen in de warmte

Trainen met mooi weer is heerlijk. Maar let wel op: je training is bij warm weer twee keer zo zwaar. Daarom: voelt het niet lekker? Doe direct een stapje terug. Drink voor, tijdens en na afloop voldoende water. Pas je kleding aan en draag eventueel een pet. Wil je zonnebrand voorkomen: loop dat voor 10:00 uur en na 16:00 uur. Vergeet de zonnebrand niet.

Tip van trainer Joyce