Eten voor de training

Eet maximaal 2 uur voor je training een kleine, lichte maaltijd. Kies dan voor goede koolhydraten en weinig vet en vezels. Zo krijg je geen zwaar gevoel of kramp in je maag en darmen. Ook voorkom je zo steken in je zij bij het lopen. Je kunt eventueel je maaltijd opsplitsen: de helft voor en de andere helft ná de training.  Bewaar dan de eiwitrijke componenten voor na de training: daar knappen je spieren weer van op!

 

Tip van diëtiste Esther

Lopen op een nuchtere maag

Ja hoor, dat kan best als je ‘s morgens vroeg traint. Of kies voor een kleine gezonde snack zoals een banaan of beschuitje met weinig en licht beleg. Eet dit tot maximaal een half uur voordat je begint.  

Eiwitten

Na afloop van een training zijn eiwitten een heel goede keus! Ze helpen bij de opbouw van je spieren. En dat heb je straks nodig als hardloper. Daarbij kost het veel meer tijd om te verteren(dan bijvoorbeeld koek). Resultaat: je hebt langer een vol gevoel en grijpt dus minder snel naar een snack. Fijn als je wat kilo’s kwijt wilt. Goede eiwitten zitten bijvoorbeeld in kip, vis, peulvruchten en natuurlijk in eieren.

.....

Drink je fit

Probeer minstens 1½ tot 2 liter vocht per dag te drinken. Als je veel sport en bij warm weer heb je zelfs nog meer vocht nodig. Drink vóór je training tot max 200 ml, je wilt tenslotte niet met een klotsende maag van start. Hou het gewoon lekker bij water. En laat suikerhoudende (sport)drank lekker staan, zeker als je wat gewicht kwijt wilt. Als je langer dan een uur gaat lopen is het slim om water  mee te nemen voor tijdens je training.

Koolhydraten

De absolute brandstof voor elke hardloper: koolhydraten. Deze leveren energie aan je spieren, en die kunnen dat goed gebruiken tijdens het wandelen, dribbelen en hardlopen. Maar de snelle koolhydraten (bijvoorbeeld in snoep, wit brood en witte pasta) kun je beter laten staan. Op havermout, volkoren pasta en brood ga je wel goed: dat zijn de leveranciers van de langzame koolhydraten. 

Afvallen

Hardlopen gaat je absoluut helpen om overtollige kilo’s kwijt te raken. Maar een gezond voedingspatroon is hierbij ook noodzakelijk. Aan bijna elk dieet zitten naast voor- ook nadelen. Kies dus liever voor: veel groenten, wat fruit, vezels en tot slot misschien verrassend: maar wees niet bang voor vet. Avocado en zalm zijn bijvoorbeeld heel gezonde vetten. Vraag je Start to Run trainer gerust om meer advies!